Mona Lisa jest prawdopodobnie najbardziej znanym obrazem na świecie. Dzieło zostało namalowane przez artystę, Leonardo Da Vinci. Mona Lisa wciąż zadziwia każdego, kto po raz pierwszy ogląda ją w Luwrze w Paryżu: z wymiarami 77 cm × 53 cm wydaje się dla wielu osób po prostu za mała.
Kto namalował Mona Lisa?
Leonardo Da Vinci rozpoczął prace nad dziełem w 1503 roku we Florencji, we Włoszech, i pracował nad nim łącznie przez trzy lata. Słynny obraz został stworzony na zlecenie włoskiego biznesmena Francesco Del Giocondo i miał być portretem jego żony, Lisa Gherardini. Dziś obraz jest znany jako Mona Lisa, ponieważ Mona to skrót od Madonna, co oznacza moja dama.
Mona Lisa została namalowana w okresie renesansu. Świat pokochał ją, przede wszystkim ze względu na jej uśmiech. Niektórzy twierdzą, że się uśmiecha, inni są pewni, że patrzy poważnie.
Mimo że Mona Lisa była obrazem na zamówienie, Del Giocondo nigdy go nie otrzymał. Częściowo dlatego, że Leonardo, mimo że pracował nad nim przez co najmniej trzy lata, nigdy nie uznał, że jest skończony.
Leonardo da Vinci i Clos Lucé
W 1516 roku Leonardo został zaproszony przez króla Franciszka do pracy na zamku królewskim, Clos Lucé. Leonardo zabrał ze sobą swoją Monę Lisę i prawdopodobnie kontynuował pracę nad obrazem. Pracował tam aż do swojej śmierci w 1519 roku. Mona Lisa była wtedy nadal w jego posiadaniu. Po jego śmierci, asystent Leonarda, Salai, odziedziczył Monę Lisę wraz z innymi dziełami sztuki Leonarda.
Król Franciszek kupił obraz za skromną sumę i przechowywał go w swoim zamku w Fontainebleau, aż Ludwik XIV przeniósł go do pałacu wersalskiego. Tam pozostał do czasu Rewolucji Francuskiej pod koniec XVIII wieku. Następnie został przeniesiony do słynnego na całym świecie muzeum Luwru, gdzie jest wystawiany do dziś. Obraz jednak odbył kilka podróży w międzyczasie.
Wskazówka: chcesz malować jak Da Vinci? Sprawdź nasz asortyment ''sztuki''.
Mona Lisa uszkodzona przez wandalizm
Oprócz kradzieży, obraz był również kilkakrotnie celem wandalizmu. W 1556 roku ktoś obrzucił dzieło kwasem, uszkadzając część obrazu. W tym samym roku ktoś inny rzucił w obraz kamień. W wyniku tego Mona Lisa została umieszczona za szkłem, co zapobiegło uszkodzeniom, gdy kobieta w 1974 roku rzuciła na obraz czerwoną farbę, a także w 2009 roku, gdy Rosjanka rzuciła na niego filiżankę herbaty. Uszkodzenia spowodowane dwoma pierwszymi aktami wandalizmu zostały skutecznie naprawione.
Wartość Mona Lisa w 2023 roku
W latach 1962-1963 Mona Lisa odbyła światową trasę i była wystawiana w wielu różnych muzeach. Przed trasą obraz został wyceniony na około 100 milionów dolarów. Trasa była wielkim sukcesem i miliony osób odwiedziły muzea, aby móc podziwiać Monę Lisę. Dziś dzieło szacuje się na wartość 0,7 miliarda euro, co czyni Monę Lisę najdroższym obrazem na świecie.
Guinness Book of Records z 1999 roku podaje, że Mona Lisa wystawiana w Luwrze w Paryżu jest obrazem o najwyższej ubezpieczonej wartości: 14 grudnia 1962 roku została wyceniona na 100 milionów dolarów, co w 2021 roku odpowiadało około 843 milionom dolarów, biorąc pod uwagę inflację.
Wskazówka redakcji: Stwórz swoją własną unikalną Monę Lisę z malowanie po numerach!
Chcesz przeżyć niezapomniane doświadczenie artystyczne? Wypróbuj nasze zestawy do malowania według numerów dla dorosłych i dzieci:
- Malowanie po numerach ze zdjęcia: Przekształć swoje ulubione fotografie w unikalne płótna do malowania według numerów. Ożyw wspomnienia z wyjątkowych chwil i wprowadź osobisty akcent do swojego wnętrza.
- Wybierz spośród różnych motywów: Wybierz piękne zwierzęta, kwiaty i zachwycające krajobrazy, które zostały starannie wybrane. Odkryj relaksujące korzyści z zajęć kreatywnych.
Malowanie po numerach to świetny sposób, aby zmniejszyć stres i pobudzić kreatywność. Ponadto nasze zestawy są starannie kompletowane i zawierają wszystko, co potrzebne, aby od razu zacząć.
Wszystkie nasze obrazy są pakowane z miłością i wysyłane bezpośrednio do Twoich drzwi. Zacznij malować już dziś i ciesz się wieloma korzyściami tej pięknej formy sztuki!
Chcesz czytać dalej? Tekst kontynuowany jest pod obrazem. Zacznij zamawiać, klikając poniższy obraz
Brwi Mona Lisa powodują zamieszanie
Ale nowe odkrycia dotyczące Mony Lisa nie dotyczą jej wielkości (lub kompaktności), ani jej uśmiechu. Chodzi o coś zupełnie innego: jej brwi.
Brwi Mony Lisa były przedmiotem dyskusji na całym świecie przez wieki. A właściwie, mówmy o jej nieistniejących brwiach.
W tamtych czasach ideałem piękna dla kobiet było nie mieć brwi, więc je goliły. Według teorii Mona Lisa sama usunęła swoje brwi, a da Vinci po prostu namalował ją taką, jaka była.
Kopia Mona Lisa
Wielka kontrowersja: Czy Da Vinci nie przyjrzał się dobrze? Byłoby to zgodne z tym, że na portrecie da Vinci Mony Lisa nie ma brwi, gdyby je rzeczywiście ogoliła. Jednak w 2012 roku znaleziono inny portret Mony Lisa. Wygląda niemal identycznie jak oryginalna Mona Lisa, aż do ostatniego włosa. Tylko jedno jest inne: kopia ma brwi!
Kopia Mony Lisa została wykonana przez ucznia da Vinci. Przez setki lat była ukryta pod warstwą farby; restauratorzy odsłonili portret dopiero w 2012 roku. Uczeń musiał namalować młodą damę mniej więcej w tym samym czasie co wielki mistrz, ale jego praca pokazuje więcej szczegółów. Brwi, rzęsy, koronkowy brzeg itp. To obala teorię, że Mona Lisa nie miała brwi.
Czy Leonardo da Vinci po prostu nie przyglądał się dobrze? Czy pracował pochopnie i nie dostrzegał wszystkich szczegółów? Nie, wcale nie.
Da Vinci, co jest z tymi brwiami?
Badacz Pascal Cotte odkrył na skanach wysokiej rozdzielczości, że da Vinci prawdopodobnie namalował brwi na swojej ukochanej Monie Lisie. Według bieżących badań, były też rzęsy i tym podobne. Ale te detale prawdopodobnie po prostu zniknęły z biegiem czasu.
Historia przepięknej Mona Lisa
Leonardo da Vinci poświęcił trzy lata na malowanie Mony Lisa. Do dziś dzień obraz ten jest jednym z najbardziej zagadkowych dzieł sztuki na świecie.
Paraliżujący horror rozprzestrzenił się wśród personelu Luwru w Paryżu. W Sali Carré tego renomowanego muzeum sztuki, 22 sierpnia 1911 roku, znaleziono tylko pustą ramę - tuż przed miejscem, gdzie wcześniej wisiał obraz Leonarda da Vinci, Mona Lisa.
Mimo że nowy dyrektor Luwru został wyznaczony na detektywa, początkowo pozostało zagadką, jak portret o wymiarach 77 x 53 cm mógł po prostu zniknąć. Dzień wcześniej, w poniedziałek, budynek był zamknięty dla publiczności z powodu sprzątania i konserwacji.
W tym czasie przeniesiono liczne dzieła sztuki. Gdy w kącie Luwru odkryto ciężką, drewnianą ramę ważącą 35 kg, stało się jasne, że złodziej wyjął panel malarski i jakoś wyniósł go z budynku. Nie znaleziono żadnych śladów sprawcy, co trwało przez kolejne dwa lata.
Ta spektakularna kradzież wzbudziła odnowione zainteresowanie jednym z najbardziej zagadkowych portretów w historii sztuki. Jednak najstarsza i najbardziej wiarygodna tradycja jest bardzo przekonująca. Obraz przedstawia Lisę di Noldo Gherardini, urodzoną w 1479 roku, córkę florenckiego producenta.
W młodym wieku zaręczono ją z Giuliano de Medici, najmłodszym synem Lorenzo de Magnifico. W tym czasie rodzina Medici panowała nad całym terytorium wokół Florencji. Jednak w 1494 roku wybuchło tutaj powstanie religijne, które wygnało Medici z miasta.
Giuliano również uciekł do króla Karola VIII we Francji, który zajmował północne Włochy swoim armią inwazyjną. Podczas gdy Giuliano zdobywał w służbie francuskiej tytuł księcia, biedna Lisa pozostała sama i zaszła w ciążę we Florencji. W końcu w 1495 roku, znacznie starszy, ale bardzo bogaty kupiec Francesco del Giocondo przyjął ją do domu i ożenił się z nią.
W 1503 roku zlecił sławnemu uniwersalnemu geniuszowi, Leonardo da Vinci, wykonanie portretu swojej żony. Leonardo, już nie będąc szybkim malarzem, zmagał się z obrazem przez trzy lata, ostatecznie zatrzymał go i zabrał ze sobą do francuskiego wygnania w 1517 roku.
Gdy w XIX wieku wybuchł prawdziwy kult wokół obrazu (Włosi nazwali go Monna Lisa - Pani Lisa - lub La Gioconda), nie chciano wierzyć, że dama o dziwnie zasłoniętym wzroku była tylko nudną żoną kupca.
Ludzie zaczęli analizować jej nieprzenikniony uśmiech i sublimacyjną magię jej wyglądu psychologicznie. Interpretacja Mony Lisa oscylowała między świętą a dziwką. Nawet oszczędnie zaznaczony krajobraz w tle został określony przez niemieckiego historyka sztuki w 1909 roku jako "marzycielski, jakby drżący w donośnej zmysłowości".
Najbardziej dyskutowaną tezą do dziś jest to, że obraz jest zamaskowanym autoportretem Leonarda, który chciał zostawić swoim potomkom jeszcze jedną zagadkę. Analiza komputerowa między jedynym autentycznym autoportretem da Vinci, rysunkiem, a Moną Lisą służyła jako dowód.
Pierwszy oczywiście ma kluczową wadę, pokazuje artystę jako pomarszczonego starca po sześćdziesiątce, podczas gdy Gioconda ma najwyżej 25 do 30 lat. To czyni każde porównanie twarzy bardzo spekulatywne.
Inny (słuszny) argument brzmi, że dla tego obrazu nie było żadnych wstępnych szkiców lub rysunków, chociaż Leonardo zwykle wykonywał kilka rysunków piórem swoich modeli. Oczywiście nie, bo wystarczyło, że spojrzał w lustro, aby kontynuować pracę nad obrazem.
Tutaj również mogło być inaczej. Możliwe, że wstępne studia po prostu zaginęły podczas jednej z licznych przeprowadzek Leonarda.
Nowa teoria frakcji autoportretu: Mona Lisa nosi wpleciony element przy dekolcie, który we włoskim nazywa się vinco - równoległości z da Vinci są oczywiste. Ale niestety, ten vinco jest noszony przez różne damy portretowane przez Leonarda, takie jak Ginevra de Benci (około 1478) czy Cecilia Gallerani (około 1485).
Najbardziej dziwny wkład do dyskusji o Monie Lisie niedawno dostarczyli archeolodzy z brytyjskiego uniwersytetu w Bradford. Według ich analizy, zagadkowa część ust Giocondy można przypisać problemowi z zębami.
Leonardo chciał jedynie ukryć wadliwe uzębienie swojego modelu za nieco ściśniętym uśmiechem. Prawdziwa tajemnica prawdopodobnie tkwi w całkowicie nowej technice malarskiej. Leonardo wynalazł sfumato (włoski = mglisty, zamglony).
Technika ta odnosi się do płynnego, ledwie zauważalnego przejścia między obszarami o różnych kolorach. Dzięki temu cienie przenikają się nawzajem, co powoduje, że kontury stają się częściowo nieostre, podobnie jak wyraz twarzy. Lekka mgła zawiesza się również nad ledwo zasugerowanym uśmiechem oraz cieniami w kącikach ust dystyngowanej kupcowej, Lisa del Giocondo.
W grudniu 1913 roku właściciel galerii we Florencji zgłosił, że nieznajomy zaoferował mu Monę Lisę na sprzedaż.
Aresztowanie Vincenzo Perugii
32-letni malarz dekoracyjny, Vincenzo Perugia, został ostatecznie aresztowany. Przyznał się do kradzieży, ale usprawiedliwiał ją patriotycznym impulsem chęci zwrotu jednego z największych dzieł sztuki Włochom. Sąd nie uwierzył w szlachetne motywy Perugii i skazał go na siedem miesięcy więzienia.
Obraz, namalowany na cienkim drewnie topolowym, został przez niego tak starannie ukryty, że nie uległ niemal żadnym uszkodzeniom, ku zdumieniu ekspertów. Od 2001 roku Mona Lisa uśmiecha się w osobnej sali Luwru, za potrójnie pancernym szkłem, zabezpieczona systemami alarmowymi.
Obecnie Luwr nie planuje sprzedaży malowanie po numerach.