Dostawa w ciągu 3-5 dni 🚚

12 Kolorów: Psychologia Kolorów + Znaczenie i Efekt

Kolory to nie tylko barwy. Według psychologii kolorów mają one ogromny wpływ na nas - zarówno pozytywny, jak i negatywny. Kolory to czyste emocje. Przyciągają uwagę i mogą wywoływać różne uczucia. Dotyczy to zarówno marketingu i reklamy, jak i naszego ubioru czy kolorów w naturze. Kolory mają moc wpływania na decyzje czy nawet poprawę naszej pamięci. Pokażemy Ci, jak to działa, jakie znaczenie mają różne kolory i co psychologia kolorów mówi o Tobie...

Nauka: Co to jest psychologia kolorów?

Psychologia kolorów bada, czy i jak mocno kolory wpływają na nasze myśli i uczucia. Za tym stoją preferencje, skojarzenia, ale również kulturowe i historyczne znaczenia. Ludzie zawsze używali symboliki kolorów do wyrażania władzy czy uczuć. Co dzieje się w naszych mózgach i jakie ogromne manipulacyjne działanie mają kolory, badano intensywnie dopiero w ostatnich dziesięcioleciach.

Niebieski to nie tylko ulubiony kolor świata. Badania w Szkocji i Japonii wykazały, że niebieskie oświetlenie uliczne zmniejszyło przestępczość i liczbę samobójstw. Z kolei zielony sprawia, że ludzie są bardziej kreatywni w pracy. Niezależnie od tego, czy chodzi o kolor ściany, czy tło ekranu: osoby, które w badaniach patrzyły na zielone przestrzenie, następnie rozwijały więcej i lepsze pomysły. Z kolei badanie przeprowadzone przez Microsoft wykazało, że pewien odcień niebieskiego (kod heksadecymalny: #0044CC) jest szczególnie często klikany w linkach w internecie.

Efekty kolorów i ich symbolika

Jak kolory wpływają na nas, zależy od różnych czynników. Niektóre kolory są na przykład w naturze znane jako kolory ostrzegawcze i sygnalizacyjne: czerwony, na przykład, czy kombinacja czarnego i żółtego (jak u os). Ponadto, przez wieki przypisywano kolorom określone znaczenia. Na przykład w kontekstach religijnych i ceremoniach.

Także tło kulturowe odgrywa rolę w symbolice kolorów. W Niemczech, na przykład, czarny to typowy kolor żałoby. Biały natomiast symbolizuje czystość, dlatego panna młoda nosi białą suknię na ślub. W Chinach jest odwrotnie: tam nosi się białe na pogrzeby. W Południowej Afryce czerwony oznacza żałobę, podczas gdy w Chinach jest to kolor wielkiego szczęścia.

Psychologia kolorów: Jaki kolor oznacza co?

Znajomość znaczenia kolorów pomaga nam nie tylko lepiej poznać siebie. Jest kluczowa, aby zrozumieć pewne decyzje czy być mniej manipulowanym. Pokażemy Ci, co różne kolory oznaczają w psychologii kolorów.

Psychologia koloru żółtego

Żółty to kolor słońca. Świeci szczególnie intensywnie i rzuca się w oczy. Żółty symbolizuje ciepło i dobry nastrój (pomyśl o uśmiechach!), rozwój, dążenie do wolności, ciekawość, spontaniczność, otwartość, oczekiwanie, kreatywność i radość. Żółty jest idealny przeciwko depresyjnym nastrojom i może nawet zwiększyć zdolność koncentracji. To szczególnie żywy kolor i jest postrzegany jako zabawny, figlarny i wesoły. W Japonii natomiast żółty symbolizuje odwagę.

Marki z żółtymi kolorami

Typowe żółte marki: ADAC, Poczta, McDonald's, Ikea.

Psychologia koloru pomarańczowego

Pomarańczowy symbolizuje młodość, energię i radość życia. Kolor wydaje się jeszcze cieplejszy niż żółty i oznacza przygodowość, optymizm i przytulność. Pomaga przeciwko utracie apetytu lub depresji. Pomarańczowy to także ekstrawagancki kolor. Często noszą go osoby ekstrawertyczne. Jednocześnie kolor symbolizuje jesień i czas zbiorów. Z jednej strony jest to czas obfitości bez niedostatku (żywności). Jednocześnie pomarańczowe liście jesieni zapowiadają nadchodzącą zimę.

Marki z pomarańczowymi kolorami

Typowe pomarańczowe marki: Hermès, Fanta, Nickelodeon.

Psychologia koloru czerwonego

Czerwony jest jednym z najsilniejszych kolorów sygnałowych i ostrzegawczych. Oznacza pewność siebie, siłę, witalność, aktywność, dynamikę, pasję i erotykę. Badania wykazały, że kobiety w czerwonej sukience są szczególnie atrakcyjne i pociągające dla mężczyzn. To kolor życia i miłości, ale także rywalizacji, gniewu i agresji. Również wywołuje skojarzenia z niebezpieczeństwem i wojną, cierpieniem i karą. Nieprzypadkowo wiele znaków zakazu jest czerwonych. Kolor alarmuje nas.

Marki z czerwonymi kolorami 

Typowe czerwone marki: Coca-Cola, Nike, Netflix, Lego.

Psychologia koloru różowego

Róż to typowy odcień pastelowy. Łączy w sobie siłę i miłość czerwieni z niewinnością bieli. Również symbolizuje (w przeciwieństwie do intensywniejszego różu) pudrową delikatność, dla czułości, wrażliwości, delikatności i kobiecości. To typowy kolor dla dziewczynek i niemowląt. Dlatego jest postrzegany jako szczególnie niewinny i czysty. Czasami także jako naiwny. Co znajduje odzwierciedlenie w niektórych idiomach.

Róż jest wyraźnie mocniejszy i bardziej ekspresyjny niż różowy. Więcej symbolizuje fascynację, radość życia, oddanie. Ale również romantyzm, ekstrawersję i chęć zwrócenia na siebie uwagi.

Marki z różowymi kolorami

Typowe różowe marki: Telekom, LG, Lyft, Dunkin' Donuts.

Wskazówka redakcji: Stwórz swoje własne unikalne dzieło sztuki malując według numerów i wybierz wszystkie kolory tęczy

Chcesz przeżyć niezapomniane doświadczenie artystyczne? Wypróbuj nasze zestawy malowania według numerów dla dorosłych i dzieci:

  1. Malowanie po numerach ze zdjęcia: Przekształć swoje ulubione fotografie w unikalne płótna do malowania według numerów. Ożyw wspomnienia z wyjątkowych chwil i wprowadź osobisty akcent do swojego wnętrza.
  2. Wybierz spośród różnych motywów: Wybierz piękne zwierzęta, kwiaty i zachwycające krajobrazy, które zostały starannie wybrane. Odkryj relaksujące korzyści z zajęć kreatywnych.

Malowanie według numerów to świetny sposób, aby zmniejszyć stres i pobudzić kreatywność. Ponadto nasze zestawy są starannie kompletowane i zawierają wszystko, co potrzebne, aby od razu zacząć.

Wszystkie nasze obrazy są pakowane z miłością i wysyłane bezpośrednio do Twoich drzwi. Zacznij malować już dziś i ciesz się wieloma korzyściami tej pięknej formy sztuki!

Chcesz czytać dalej? Tekst kontynuowany jest pod obrazem. Zacznij zamawiać, klikając poniższy obraz

Zamawianie malowania według numerów

Psychologia kolorów fiolet i purpura

W przeszłości fiolet był zarezerwowany dla arystokracji i wysokich dostojników kościelnych. Oznacza więc władzę i magię. Kolor jest jednym z najbardziej sprzecznych w psychologii kolorów. Z jednej strony fiolet jest wyrazem wysokich aspiracji, duchowej autonomii i suwerenności, dlatego często jest używany w kontekście religii, seksualności lub luksusu. Ale oznacza także mistycyzm, fantazję i nostalgię. Czasami kojarzony jest z próżnością i ambicją. Na większość ludzi fiolet działa uspokajająco i zwiększa koncentrację.

Marki z fioletowymi i purpurowymi kolorami

Typowe fioletowe marki: Milka, Yahoo, Twitch, Monster.

Psychologia kolorów niebieski

Niebieski to kolor morza i nieba. Symbolizuje zarówno głębię (ocean) jak i przestronność (horyzont), zarówno wewnętrzny spokój jak i harmonię, równowagę i zadowolenie. Niebieski oznacza dobre samopoczucie i prawdę, powagę, uczciwość i kreatywność. Jest to najpopularniejszy kolor na świecie - wśród mężczyzn i kobiet. Ponieważ wielu kojarzy go z lojalnością, niezawodnością, empatią i zaufaniem, jest szczególnie często używany w marketingu i logo firm. Niebieski może jednak wydawać się chłodny i dystansujący.

Marki z niebieskimi kolorami

Typowe niebieskie marki: Facebook, Pfizer, Ford, Deutsche Bank, Linkedin.

Psychologia kolorów turkus

W psychologii kolorów turkus oznacza jasność (myślenia) i życzliwość. Podobnie jak niebieski symbolizuje otwartość i powagę. Jednocześnie oznacza emocjonalną równowagę i kogoś, kto jest zrównoważony i cieszy się życiem. Kolor łączy harmonię niebieskiego, wzrost zielonego lub energię żółtego. Turkus to szczególny kolor, który może inspirować pomysły i wzmacniać koncentrację. Promieniuje pozytywną energią bez bycia nachalnym. Pozostaje delikatny, jednocześnie zachowując kontrolę.

Marki z turkusowymi kolorami

Typowe turkusowe marki: Intel, OB, Hasbro, Dacia.

Psychologia kolorów zielony

Zielony to kolor natury: bujna trawa i świeże liście są zielone. Kolor ten jest więc symbolem życia, naturalności, płodności, nadziei i harmonii. W marketingu często używany jako znak świeżości i zdrowia. Silna świadomość ekologiczna także znajduje odzwierciedlenie w zielonym. Także wytrwałość, autorytet i autonomia. Osobiście kolor ten oznacza szacunek dla siebie i wysokie roszczenia do statusu lub godności. Łączy radość żółtego z spokojem niebieskiego. Kolor relaksuje i uspokaja nas. Wiele osób kojarzy zielony z dobrobytem, wolnością i bezpieczeństwem: wyjścia ewakuacyjne są oznaczone zielonymi znakami. Zielone światła drogowe z kolei oznaczają, że możemy podróżować swobodnie i bezpiecznie. Kolor ten zawiera jednak również negatywne symbole: zazdrość i trucizna ("trująco zielony").

Marki z zielonymi kolorami

Typowe zielone marki: Android, Heineken, Starbucks, Spotify, Vorwerk.

Psychologia kolorów brązowy

Brąz to kolor ziemi i drewna. Symbolizuje zatem trzeźwość, stabilność, ciepło, bezpieczeństwo i pewność. Pomieszczenia z drewnianymi boazeriami od razu wpływają na nas kojąco i relaksująco. Chociaż kolor należy do ciemnych odcieni, emanuje przyjemnością, przytulnością, miękkością i zmysłowością. Jest to jednak znowu kolor ambiwalentny. Kojarzony jest również z komfortem i brakiem wyobraźni. Nie rzadko postrzegany jako staroświecki i nudny. Zepsute rzeczy stają się brązowe. Rzeczy trawione też. Brąz oznacza więc także brud lub zło. W Niemczech kojarzony jest również z nazistami. Brąz jest więc jednym z najmniej popularnych kolorów.

Marki z brązowymi kolorami

Typowe brązowe marki: UPS, M&M's, Backwerk.

Psychologia kolorów biały

Biały to kolor czystości i niewinności. Jest silnym symbolem prawdy, czystości, pokoju, doskonałości i pełności. Nic nie świeci jaśniej niż białe światło. Dlatego kolor ten często kojarzony jest z boskością. Kolor ten oznacza również nowy początek: śnieg jest biały, tak jak mleko (które piją niemowlęta). Ze względu na swoją czystość i nieskazitelność biały jest używany zarówno przez lekarzy w szpitalach, jak i przez profesjonalnych kucharzy w kuchni. Oznacza to: Wszystko czyste i sterylne!

Marki z białymi kolorami

Typowe białe marki: Apple, Marc Jacobs.

Psychologia kolorów czarny

Czarny oznacza noc i ciemność. Ale również niepewność, tajemniczość i zagrożenie. Czarne koty, na przykład, są symbolem zbliżającego się nieszczęścia. Jest to jeden z najpotężniejszych kolorów w ogóle. Nie tylko emanuje mocą - również ją wyraża: wysocy dostojnicy i politycy często noszą czarne i jeżdżą czarnymi limuzynami. Czarny może więc również symbolizować dystans, elegancję i godność.

Marki z czarnymi kolorami

Typowe czarne marki: Amazon, Chanel, Dior, James Bond.

Psychologia kolorów szary

Nic tak nie symbolizuje neutralności i trzeźwości jak szary. Jest to kolor starości. Ale jest też kolorem maksymalnej powściągliwości czy nawet smutku. Szary jest niepozorny, obojętny, dystansujący. Wielu kojarzy go z samotnością, troskami lub smutkiem. Jednocześnie jednolity szary może emanować elegancją, subtelnością i skromnością. Dlatego kolor ten jest również postrzegany jako znak poważnej i stabilnej osoby.

Marki z szarymi kolorami

Typowe szare marki: Swarovski, Nintendo (do 2016).

Co Twoje ulubione kolory mówią o Tobie

Jeśli chodzi o ulubione kolory: Preferencje mogą być nawet źródłem wniosków o osobowości danej osoby. Najbardziej znanym testem kolorów w tym zakresie jest tzw. "test Lüschera". Został on opracowany w 1947 roku przez szwajcarskiego profesora psychologii Maxa Lüschera. Od tego czasu test był wielokrotnie rewidualizowany, modyfikowany i ulepszany i dziś uważa się, że daje on wgląd w cechy charakteru i emocje osoby. Nie wierzysz? Przeprowadź teraz krótki test!

Test kolorów Lueschera psychologia kolorów

Spójrz na następujące kolory i ułóż je w kolejności - zaczynając od Twojego absolutnie ulubionego koloru. Nie zastanawiaj się zbyt długo, gdyż wpłynie to na wynik. Według Lüschera, układ kolorów mówi następujące rzeczy:

  • Kolory na pierwszej i drugiej pozycji reprezentują Twoje cele życiowe.
  • Pozycje 3 i 4 reprezentują Twoją aktualną sytuację życiową.
  • Pozycje 5 i 6 wskazują na stłumione tendencje.
  • Ostatnie dwie pozycje reprezentują uczucia, które odrzucasz.

Jakie kolory mają pozytywny wpływ na ludzi?

Kolory są używane wszędzie. Zarówno w marketingu, jak i w życiu codziennym czy naszych ubraniach. Udowodniono, że ciepłe kolory (żółty, pomarańczowy, czerwony) pobudzają apetyt. Dlatego często są używane na opakowaniach żywności. Zimniejsze kolory, takie jak niebieski i zielony, są natomiast symbolem świeżości i dlatego coraz częściej znajdują się na opakowaniach produktów higienicznych czy mrożonek. Badanie zwan e "cocktail party study" wykazało, że ludzie wolą bary z czerwonymi pokojami, ale dłużej zostają w niebieskich pokojach. A kiedy badacze z brytyjskiego Uniwersytetu Durham badali wpływ kolorów ubrań na olimpijczyków, doszli do wniosku: zapaśnicy ubrani na czerwono wygrywali w 60% przypadków z tymi ubranymi na niebiesko. Wyjaśnienie: Czerwień emanuje większą dominacją.

Stąd powiedzenie "ubranie czyni człowieka" jest prawdziwe podwójnie: forma i wzór wyrażają status i moc. Ale kolory robią to samo. Jest to efekt, z którego wielu ludzi korzysta w swoim życiu zawodowym, na przykład nosząc ubrania i kolory, które wydają się poważne i godne zaufania, jednocześnie wyrażając wysoki status lub dominację podczas negocjacji lub rozmów kwalifikacyjnych.

Zastosowanie psychologii kolorów w życiu zawodowym

Wnioski z psychologii kolorów można łatwo zastosować w życiu zawodowym. Niezależnie czy chodzi o projektowanie biur i kolorów ścian, czy o projektowanie logo i firmowych barw, tzw. corporate design i wizerunek. Wiele logo i napisów znanych marek ma wysoką rozpoznawalność i jednocześnie odzwierciedla wartości lub historię firmy w ich symbolice kolorystycznej.

Wybór kolorów oraz gdzie i jak je używamy ma również duży wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani przez innych.

Wnioskodawcy mogą na przykład subtelnie używać kolorów w swoich dokumentach aplikacyjnych, dyskretnie pokazując kolory firmy, na którą się ubiegają, co wskazuje na wysoki stopień identyfikacji lub nawet pokrewieństwo.

Kreatywni ludzie z kolei mogą wyrażać swoją indywidualność i pomysłowość, a także swoje zaangażowanie w branżę poprzez ubiór. Przez pewien czas czarny był bardzo popularny wśród reklamodawców, architektów i projektantów. Uważano, że noszenie wyłącznie czarnego jest bardzo modnym zachowaniem.

Zastosowanie psychologii kolorów: wskazówki na co dzień

Za pomocą kolorów można skutecznie zaznaczyć akcenty i wpłynąć na efekt na innych ludzi. Używaj tego świadomie w codziennym życiu i dla swojego sukcesu.

Osobowość

Ze względu na opisaną wyżej symbolikę powinieneś świadomie wybierać kolory. W zależności od tego, jakie wartości, cechy charakteru czy nastrój chcesz wyrazić. Odwrotnie, nie powinien się dziwić, jeśli Twój wybór kolorów wywołuje skojarzenia lub jest inaczej interpretowany kulturowo.

Funkcjonalność

Kolory należy wybierać w zależności od okazji: Stłumione kolory są lepsze na oficjalne okazje i wieczorem, jasne kolory są lepsze na uroczystości czy imprezy. Biała odzież jest postrzegana jako szczególnie czysta. Jednak są one również szczególnie wrażliwe na plamy. Biały jest więc równie nieodpowiedni do aktywności powodujących pocenie się, jak i do pracy w dużym zabrudzeniu.

Ulubione kolory

Wszyscy mamy preferencje kolorystyczne. Osobisty ulubiony kolor nie zawsze jest jednak najlepszym wyborem na ubrania. Albo dlatego, że moda przypisuje inny kolor jako "trendy". Albo dlatego, że w danym kolorze nie wyglądamy korzystnie ze względu na nasz typ skóry czy sylwetkę.

Kombinacja

Nie wszystkie kolory harmonizują ze sobą. Tak zwane kolory komplementarne mają szczególnie zrównoważony efekt. Wychodząc od trzech podstawowych kolorów: czerwonego, żółtego i niebieskiego, kolor komplementarny zawsze miesza się z dwoma pozostałymi. Czerwony harmonizuje z zielenią, niebieski z pomarańczowym, żółty z fioletowym. W przypadku ubrań wygląda to szczególnie stylowo, gdy używa się łącznie nie więcej niż dwóch kolorów.

Najczęściej zadawane pytania

  • Czerwony oznacza energię, pasję i niebezpieczeństwo...
  • Pomarańczowy oznacza kreatywność, młodość i entuzjazm...
  • Zielony oznacza naturę, wzrost i harmonię, ale także dobrobyt i stabilność...
  • Fioletowy oznacza luksus, tajemniczość i duchowość...
  • Różowy oznacza kobiecość, swawolność i romantyzm...

Czerwony. Znaczenie koloru czerwonego: Czerwony jest ważnym kolorem w kulturach azjatyckich. Kolor symbolizuje wartości takie jak szczęście, radość i dobrobyt.

Wózek